Ukoronowaniem elektrycznej fazy Milesa Davisa jest „Agharta”, prawdziwa funk-rockowa kula ognia – płonąca kometa pełna energii i kreatywności, nieustraszony organizm, który czerpie siłę z przygód i wolności, siedmiogłowa Godzilla płonąca w kosmosie. Nagrany 1 lutego 1975 roku w Osaka Festival Hall, podwójny album oferuje nieskończoną gamę niespodzianek i zwrotów akcji – a także sprawdzony w trasach koncertowych zespół, którego chemia i umiejętności dorównują tym z innymi uznanymi zespołami Davisa. Septet, w którego skład wchodzą saksofonista Sonny Fortune, gitarzyści Pete Cosey i Reggie Lucas, perkusista Al Foster, basista Michael Henderson i perkusista James Mtume, miał pod batutą Davisa mnóstwo miejsca na improwizację na tle gęstego tła riffów, efektów elektronicznych, crossbeatów i groove’ów. Davis kontrolował rytm i kierunek muzyczny za pomocą ruchów rąk i głowy, a także fraz granych na trąbce typu wah-wah. Ciągła zmienność charakteru występu doprowadziła do powszechnego błędnego przekonania, że ten popołudniowy występ – podobnie jak wieczorny, wydany rok później pod roboczym tytułem „Pangaea” – nie miał żadnych podstaw kompozytorskich, a jego gniewne i posępne brzmienie było postrzegane jako odzwierciedlenie emocjonalnego i duchowego stanu lidera zespołu w tamtym czasie. Z miłością zmasterowany z oryginalnych taśm w kalifornijskim studiu MoFi i wytłoczony na 180-gramowym (33 rpm) winylu przez Fidelity Record Pressing, ten ściśle numerowany podwójny LP prezentuje ten jazzowy klasyk po raz pierwszy w oszałamiającej audiofilskiej jakości. Jeśli prawdziwa wielkość jazzu tkwi w umiejętności adaptacji do chwili i kwestionowania percepcji, to „Agharta” to sztuka w najlepszym wydaniu! Koncert został entuzjastycznie przyjęty przez publiczność w Osace: „Nie miałem pojęcia, co oni wyprawiają” – wspomina Henderson. „Zgotowali nam owację na stojąco, która trwała niemal tak długo, jak sam koncert”. (tłum.mech. AI) Miles Davis - w naszej ofercie