SACD ONE LAYER na SHM-CD
„Sun Bear Concerts” Keitha Jarretta to bez wątpienia jedno z najbardziej monumentalnych dzieł, jakie kiedykolwiek udokumentowano na płycie. Dziesięć oryginalnych płyt winylowych z zestawu „Sun Bear Concerts”, później wznowionych na sześciu płytach CD, zawierało nagrania pięciu kompletnych koncertów danych przez słynnego pianistę w Japonii w listopadzie 1976 roku. Ze wszystkich wydawnictw wytwórni ECM, zestaw „Sun Bear Concerts” pozostaje najbardziej kontrowersyjny. Reakcje krytyków wahały się od ekstatycznego entuzjazmu po jawne oburzenie, z których większość dotyczyła jednak jedynie zakresu dokumentacji, a nie samej muzyki. „Te maratony dowodzą, że Jarrett jest jednym z najwybitniejszych improwizatorów jazzu” – powiedział brytyjski trębacz i dziennikarz jazzowy Ian Carr. „Posiada on niewyczerpany strumień pomysłów rytmicznych i melodycznych, jedną z najwspanialszych technik pianistycznych wszech czasów oraz umiejętność artykułowania złożonych i głębokich emocji”. Nigdy wcześniej (ani nigdy później) improwizacyjne możliwości muzyka nie zostały poddane tak wnikliwej analizie. Jak powiedział kiedyś Jarrett: „Na koncertach solowych nie ma się gdzie ukryć”. Nawet dziś jego spójność i rozmach melodycznej wyobraźni zadziwiają. Nawet fragmenty z wyrazistymi ostinatami, które Jarrett wplata, by wygenerować nowe pomysły, mają hipnotyczną moc i wartość motywacyjną. Podczas trasy, która rozpoczęła się w Kioto i prowadziła przez Osakę, Nagoję i Tokio do Sapporo, Jarrett stworzył nową muzykę, bogatą w barwne detale. A każdy z tych koncertów miał niepowtarzalny charakter.