Sześć suit na wiolonczelę solo jest często uważanych za największe arcydzieła Bacha i szczytowe osiągnięcie barokowego repertuaru wiolonczelowego. Niezliczeni artyści zmierzyli się już z tymi utworami – z różnym stopniem głębi. Teraz William Skeen, jeden z czołowych światowych wiolonczelistów barokowych, podejmuje ten temat. Skeen jest solistą Philharmonia Baroque Orchestra i Voices of Music oraz głównym wiolonczelistą American Bach Soloists przez prawie dwie dekady. Jest członkiem-założycielem New Esterházy Quartet, Cantata Collective i La Monica. Skeen przez dwie dekady uczył gry na wiolonczeli barokowej i violi da gamba na Uniwersytecie Południowej Kalifornii i był dwukrotnie nominowany do nagrody Grammy za poprzednie albumy. Jego podejście do „Sześciu Suit wiolonczelowych J. S. Bacha” różni się od innych nagrań: wyróżnia się przede wszystkim tym, że jest wykonywana na dwóch różnych wiolonczelach z epoki, z których jedna to rzadki pięciostrunowy instrument z XVII wieku, użyty w Suicie 6 – nowe i ekscytujące doświadczenie brzmieniowe stworzone pod kierownictwem producentki albumów z San Francisco, Lolly Lewis, która założyła swoją firmę producencką Transparent Recordings w 1980 roku i w ostatnich latach koncentruje się szczególnie na wykonaniach z instrumentami z epoki. Podwójna płyta CD „Sześć Suit wiolonczelowych J. S. Bacha” została pięknie nagrana przez znaną, wielokrotnie nagradzaną Grammy inżynier dźwięku Leslie Ann Jones w Skywalker Sound w hrabstwie Marin w Kalifornii. Masteringiem zajął się również Sean Royce Martin z Reference Recordings, również wielokrotnie nominowany do Grammy. Johann Sebastian Bach: Suita nr 1 G-dur BWV 1007 / Suita nr 1 G-dur BWV 1007 5 c-moll BWV 1011 / Suita nr 4 Es-dur BWV 1010 / Suita nr 3 C-dur BWV 1009 / Suita nr 2 d-moll BWV 1008 / Suita nr 6 D-dur BWV 1012 Nagranie: Skywalker Sound (Nicasio, Kalifornia), sierpień 2020 Wiolonczela / wiolonczela piccolo: William Skeen (tłum. mech. AI)