Brazylijska piosenkarka bossa novy i pop-jazzu Ana Caram, grająca również na gitarze i flecie, urodziła się 1 października 1958 roku w São Paulo. Caram uzyskała dyplom uniwersytecki z kompozycji i dyrygentury w São Paulo i przeprowadziła się do Nowego Jorku w latach 80. XX wieku. Caram zyskała rozgłos po raz pierwszy, gdy wystąpiła ze słynnym Paquito D'Riverą na JVC Jazz Festival w lipcu 1988 roku w Carnegie Hall. Doprowadziło to do podpisania kontraktu płytowego z Chesky Records i umożliwiło jej zaangażowanie brazylijskiego grande'a bossa novy, Antônio Carlosa Jobima, do nagrań piosenek na ich pierwszy album. W czerwcu 1992 roku ponownie wystąpiła w Carnegie Hall na JVC Jazz Festival. Współpracowała z różnymi muzykami latynoskiego jazzu i bossa novy, w tym z Paquito D'Riverą, Sergio Assadem i Odairem Assadem. Album „Rio After Dark” z 1989 roku jest obecnie uznawany za klasykę bossa novy i był ich debiutanckim albumem dla audiofilskiej wytwórni Chesky Records. Na „Rio After Dark” Jobim akompaniuje swojemu protegowanemu na fortepianie – w wersjach Carama jego klasyków „Meditation” i „Anos Dourados” – i udziela się w chórkach. Kolejnym gościnnym występem jest laureat nagrody Grammy i kubańsko-amerykański saksofonista Paquito D'Rivera, który gra na saksofonie i klarnecie w utworach „La Cumbia” i „O Que Vier Eu Traço”. W towarzystwie pianisty, kompozytora i producenta Davida Chesky'ego, flecisty Steve'a Sacksa, basisty Davida Fincka oraz perkusistów Carlosa Alberto de Oliveiry i Café, Caram udowodniła swoim płynnym głosem i synkopowaną grą na gitarze, że jest autentycznym i wspaniałym nowym głosem, który będzie kontynuował wspaniałą tradycję bossa novy. „Rio After Dark” to prawdziwa perełka w dyskografii Chesky’ego i z przyjemnością prezentujemy reedycję tego wspaniałego albumu w ramach serii „Chesky Original Masters” w formie audiofilskiej hybrydowej płyty SACD, która doskonale prezentuje słynne techniki produkcyjne i nagraniowe Chesky’ego. (tłum. mech. AI)