Ta strona wykorzystuje mechanizm ciasteczek (cookies) do poprawnego działania. Więcej informacji na stronie Polityka Prywatności. Zamknij.

Logowanie

Jason Carter

Helsinki Project

  • 1. From The North 6:37
  • 2. Aaditya 5:00
  • 3. Breathe (If You Can) 5:14
  • 4. Bach Prelude No.1 5:08 >>> Posłuchaj fragmentu <<<
  • 5. Far From Home 4:22
  • 6. Altogether Human 6:29
  • 7. MRT Ya 4:30
  • 8. Bedouin Heart 4:53
  • 9. Artica 6:08
  • 10. Kaamos 6:56


  • Bach Prelude No.1 5:08
  • Jason Carter - guitar
Add to Basket

69.00 PLN

CD:


Rozdzierająca, odzierająca, pozostawiająca wielką... nadzieję

Wygrzebuję z pamięci: "To jest głos Enigmy... W tej godzinie wybierzesz się w podróż do innego świata... Do świata muzyki, ducha i medytacji... Zgaś światło, weź głęboki oddech, zrelaksuj się... Start to move slowly... very slowly... Pozwól muzyce, by była twoim przewodnikiem..." Od dwóch tygodni jestem pod wrażeniem tej płyty. Tak dalece odmiennej od muzyki, której słucham na codzień, od niepamiętnych czasów. Wręcz obrazoburczej, populistycznej i - wydawałoby się - całkowicie komercyjnej. O wiele bardziej intrygowała mnie okładka tej płyty, jej kolor - pustynny, pozbawiony nadziei, a zarazem tchnący azylem i miejscem tajemnego przejścia / wyjścia w inne światy... Kolejne odsłuchanie. Irytująca wada wymowy lektora, powielokroć powtarzana sekwencja, by zrozumieć, by wychwycić, by złapać nitkę sensu, która doprowadzi nas do istoty tej płyty - powodu, dla którego JEST. I znów myśl - NIE, nie dajmy się zwieźć pozorom, tej sile rozumu, wciągającej nas w próbę racjonalizowania, odczytania, deszyfryzacji. Nie. Bo nie o to w tej muzyce idzie. Nie! Jakby rodem z Enigmy, z medytacji i transcendencji, z imperatywu wręcz uniesienia się ponad nasze codzienne sprawy, ponad otaczających nas ludzi, ponad kwestie dotyczące naszego środowiska, nacji, kontynentu - dzięki tej jednej płycie, niby pastylce ze zła i dobra całego naszego świata - na nowo porządkujemy naszą świadomość globalną, ba - odkrywamy ją i ze zdumieniem i wstydem zarazem przyznać musimy, jak niewiele, NIC wręcz, dla tego świata robimy! Ta scena z Zorby... - Szefie, ależ wspaniała katastrofa!... I ten upiorny, mefistofeliczny śmiech starego Greka (jaka paralela!), który w starożytności ten nasz świat uporządkował, zbudował, dookreślił, wyidealizował i patrzy przez stulecia na jego, tego świata wspaniałą katastrofę! Wstrząsająca płyta. Ale na tyle tylko, na ile jesteśmy w stanie odczytać wszystkie, zawarte i ukryte w niej symbole. Jeden przejdzie przez tę godzinę, patrząc ze zdumieniem na znaki i symbole dźwiękowe, zupełnie nie rozumiejąc ich sensu i znaczenia. Inny - przedzierać się będzie przez ten labirynt haseł, zawołań i konstatacji. Dla kogoś będzie to zgrabna składanka, "collage" dźwięków, taka bryła geometryczno-cywilizacyjna o nazwie "wieloświat", a jeszcze dla kolejnego ta płyta stanie się wykładem "memento!", w którym być może nie usłyszy ani jednego dźwięku muzyki, tylko potok... muzycznych dźwięków. I najtrudniejsze zadanie - fragmenty do odsłuchu. rezygnuję z tych strzępów wyrwanych z całości. Umieszczam jeden utwór, niemal w całości. Wystarczy, by zdecydować czy tę płytę mieć czy też lepiej z niej zrezygnować...




Realizatorzy projektu:
Jason Carter - guitars, programming
Juki Valipakka - vocals, accordion
Vishnu Snaju Sahahi - tabla
Tapio Waismaa - strings
Paleface - rap vocals
Reijo Ikonen - tenor vocals
Jemima Nylund - vocals
Dan Weeks - programming
Ndioba Gueye - bass guitar
Tarun Bathija - human beatbox
Sirpa Suomalainen - flute
Elisa Laiho - vocals
Hosni Boudali - vocals
Duran Bathija - electric guitars
Mike Haughton - soprano sax
Mia Puutio - backing vocals
Noah Schenker - double bass
Iiro Ratala - piano
Aladdin Abbas - vocals & oud
Steve Bingham - violin
Torsten Harder - cello

Composed, produced and mixed by Jason Carter with thanks to Dan Weeks.


British ‘Musical Ambassador’ releases ‘The Helsinki Project’ “Jason Carter builds extraordinary bridges between cultures. He brings the best of Western musical art to the East, but does so in ways which are aesthetically and culturally sensitive.” Sir Sherard Cowper-Coles KCMG LVO - HM Ambassador-designate, Kabul. Iran, North Korea and Afghanistan aren’t the first destinations that spring to mind when an artist organises a world tour but guitarist Jason Carter isn’t like every other artist…. A ‘World Musician’ in every sense of the word, his music is an eclectic, rich musical tapestry incorporating a myriad of influences. After 3 years of collaborations with 20 different artists from The Middle East, North Korea, India, Finland, Senegal and back to the UK Jason Carter releases ‘The Helsinki Project’ on 11th June, one of this year’s most original world music albums. Jason’s musical CV reads like an A-Z of global influences. Having performed in over 70 countries to date, he has also collaborated with the likes of Nigel Kennedy, Maire Brennan and Antonio Forcione. Jason regular travels to some of the world’s most isolated countries at the request of The British Council and he is one of the most active political artists around today. Mixing classical / flamenco guitar, electric beats and sampled sounds his music aims to bring hope to some of the world’s most troubled regions. Actively going to these places on tour has helped him see first hand how his music can help oppressed and underprivileged peoples. His controversial track ‘Prelude no.1’ (featured on the album and already proving to be a favourite with his worldwide fan base) takes J S Bach’s composition, a Muslim call to prayer and a George Bush voiceover to get his message across in his own unique, fascinating style.

 

Razem z tą płytą inni Melomani kupowali: