LAUDA - uhonorowana za nadzwyczajne technicznie i wybitne artystycznie nagrania tytułem - LABEL 2007 Wszystkie płyty w pięknych digipackach, a te - w specjalnym etui. Bogata i obszerna książeczka ze wszystkimi tekstami wykonywanych utworów. Niewielkie, wręcz mikroskopijne iberyjskie wydawnictwo płytowe – Lauda – zaczęło wydawać swoje albumy w 2005 r. i ma w dorobku zaledwie 7 płyt, z których pięć mam przed sobą. Może to właśnie ze względu na rozmiary wydawnictwa ich płyty dotarły do nas dopiero teraz. Bardzo interesująco prezentuje się nagranie dzieł sakralnych a cappella (Lauda LAU 004), które skomponował José de Nebra (1702-1768). Kompozytor ten znany jest głównie dzięki zarzuelom, arie z których przypomniała niedawno Harmonia Mundi. Interpretacja zespołów La Grande Chapelle i Schola Antiqua jest bardzo dobra, oddaje w całej krasie piękno tych dzieł, które pozwalają zrozumieć, dlaczego Nebra za życia był ceniony głównie ze względu na swoją twórczość sakralną. Na płycie zarejestrowano odtworzone Nieszpory, w których części a cappella są porozdzielane sporą porcją muzyki organowej. To naprawdę piękna muzyka. Ciekawym jest pierwszy album wytwórni Lauda – Entre aventuras y encantamienteos – Música para don Quijote (LAU 001). Nagranie składa się z dwóch części: muzyki związanej z czasami Don Kichota napisanej przed rokiem 1600, oraz z dzieł, jakich słuchali Alonso Quijano i Cervantes, pochodzących z początków XVII w., w tym bardzo interesujące poematy autorstwa Cervantesa. Na płycie znajdują się również utwory instrumentalne. La Grand Chapelle, którą dyryguje Angel Recasens znakomicie odtworzyła atmosferę tej hiszpańskiej muzyki przełomu XVI i XVII w. Album El Gran Burlador – Música para el mito de Don Juan (LAU 006) przypomina inną postać mityczną, Don Juana. Powstała by upamiętnić 250 rocznicę urodzin Mozarta, oraz by oddać hołd Tirso de Molinie, którego arcydzieło El burlador de Sevilla y convidado de piedra dało światu legendę Don Juana i zainspirowało Lorenza Da Ponte i Mozarta, by stworzyć znakomitego Don Giovanniego. Grupa hiszpańskich znawców literatury i muzykologów połączyła najważniejsze fragmenty sztuki z muzyką tamtych czasów. Wybrano dzieła takich kompozytorów hiszpańskiego baroku, jak Cristóbal Galán, Juan Hidalgo, Bernardo Murillo, Manuel Correa, Manuel de Egüés, a także dzieła anonimowe. Antonio Rodrígueza de Hita (1722-1787) to bohater kolejnego albumu wydawnictwa Lauda (LAU 005). Zawiera on jego dzieła instrumentalne zawarte w pochodzącym z 1751 r. zbiorze Escala diatónicochromático- enharmónica. Jest to jeden z niewielu istniejących XVIII-wiecznych zbiorów hiszpańskiej muzyki instrumentalnej o przeznaczeniu sakralnym. Wybrane do nagrania utwory są wyjątkowej urody. Siedmiu znakomitych artystów tworzących La Grande Chapelle po raz pierwszy nagrało te dzieła na instrumentach z epoki. Wraz ze znakomitym realizatorem dźwięku stworzyli piękny album, po który powinien sięgnąć każdy meloman. Ostatnim albumem, jaki otrzymałem to El vuelo de Icaro – Música para el eros barroco (LAU 003). Temat Ikara był wielokrotnie poruszany przez hiszpańskich poetów epoki baroku. Często do tych dzieł pisali muzykę tacy kompozytorzy, jak Manuel Correa, Bernardo Murillo, Sebastián Durón, Mateo Romero i Manuel Machado. Utwory te znajdują się w dwóch zbiorach: pochodzącym z 1656 r. manuskrypcie Libro de Tonos Humanos znajdującym się w Bibliotece Narodowej w Madrycie oraz w pochodzącym z początków XVII w. Cancionero Poético-Musical Hispánico de Lisboa, jaki znajduje się w Biblioteca de Ajuda w Lizbonie. Utwory zostały ułożone w części odzwierciedlającej podróż Ikara: Skrzydła z wosku, Ikar, Słońce, Lot, Upadek. Wspólnym mianownikiem tych nagrań jest zespół La Grand Chapelle pod dyrekcją Angela Recasensa. Ich wykonanie jest najwyższej próby, zastosowanie instrumentów z epoki jest ogromnym atutem ich interpretacji. Pozwala to słuchaczowi, choć trochę poczuć się jak za dawnych czasów. Te realizacje przywodzą mi na myśl dokonania innej znanej firmy krzewiącej muzykę hiszpańską – Alia Vox. Odnoszę wrażenie, że realizacje Laudy są mniej komercyjne, natomiast bardziej autentyczne. Mam nadzieję, że kolejne ich produkcje będą równie interesujące i będą stały na równie wysokim poziomie. (cr) Muzyka21 Maj 2009 "Laudas" à música antiga espanhola ("Laudas" to early Spanish music) Cristina Fernandes Público. Mil Folhas. Música clásica, 29/12/2006, p. 22-23. '"[...] It gives beauty to the music of Romero […], the main interest of this performance lies in the colour the instruments confer on the polyphonic texture […], the very beautiful Tota pulchra es Maria. La Grande Chapelle's performance is serene and spiritual, without rhetorical emphasis or traces of dramatic quality even when the text may call for it, as happens, for example, in Dies irae". ----------------- M. Romero: Requiem para Cervantes (Requiem for Cervantes) Albert Edelman Tijdschrift Oude Muziek, August 2006, p. 88. "The way La Grande Chapelle has entered the market could be described as an offensive, with three discs published almost simultaneously. […] Àngel Recasens goes for a performance with control […]". --------------------- Requiem para Cervantes (Requiem for Cervantes) Graig Zeichner Goldberg Magazine, nº 38, February 2006 p. 89. ------------------------ 5 Stars Goldberg "[...] His Missa pro Defunctis, as well as the liturgical music of Pedro Ruimonte and Sebastián López de Velasco that completes this list, are magnificently performed by La Grande Chapelle and Schola Antiqua. The vocal passages are tackled with great ability and the instrumental accompaniment (wind and string) is discrete and balanced, with a beauty that is evident above all in the mass introit". ------------------- Cuando Carlos V... (When Charles V…) M.B. Luister, February 2006 Luister 9 "[...] La Grande Chapelle is no less that a group at the pinnacle". ---------------------- Réquiems españoles (Spanish Requiems) Rafael Banús El Mundo. El Cultural, 26/11/2005 "[…] The Grande Chapelle's performance […] combines stylistic rigour with intense emotion". --------------------------- El nuevo sello Lauda... (The new Lauda label…) Nicolas Blanmont La Libre Belgique, 23/11/2005 3 Stars La Libre Belgique "[…] The result is a perfect combination of contrasts -in sound and style- and a powerful artistic unity".