fr. recenzji musicbook:20/25 oraz musicbook:50
HI-FI Choice, Październik 2014
**************************
Norbert Lindemann nie kryje satysfakcji.
Zaprezentowane na majowej wystawie w Monachium 2014 ‘pięcioraczki’ to efekt ponad 20 lat intensywnych prac badawczych, eksperymentów i doświadczeń w dążeniu do stworzenia urządzeń wiernie, doskonale i prawdziwie odwzorowujących prawdę rzeczywistości nagranej w studio, sali koncertowej czy jazzowym klubie. Jego wcześniejsze konstrukcje - AMP4, CD1, pierwszy niemiecki odtwarzacz SACD - D680 a przede wszystkim rewelacyjna seria 800, której komponenty weszły do ścisłej światowej czołówki urządzeń high end – to już historia. Dziś Norbert Lindemann uznał, że kolejny krok ku przybliżaniu nas do prawdy brzmienia wiedzie przez sferę digital. Jego odtwarzacz HDCD 825 z liniowym oversamplingiem przekroczył zdecydowanie barierę wyznaczoną przez format SACD. Ale dedykowaną do tego odtwarzacza konstrukcję wzmacniacza nawiązującą do technologii analogowej i wzmacniaczy z lampą 300B – teraz zamienił na układ tranzystorowy, scalony, na technologię cyfrową. I to z jakim efektem! I tak powstała seria urządzeń ‘musicbook’, purystycznych w konstrukcji, kształcie i designe komponentów, które nie tylko odpowiadają współczesnym, najwyższym wymaganiom czasu cyfryzacji brzmienia analogowego w niespotykanej dotychczas jakości, a jednocześnie spełniają oczekiwania najbardziej wybrednych melomanów. Musicbooki stanowią nową wartość we współczesnym świecie high endu. Są logiczną konsekwencją jego ewolucji a jednocześnie bezpowrotnie zamykają poprzednie jego epoki. Lindemann Audio była jedną z pierwszych na świecie firm, która z powodzeniem zrealizowała pierwsze urządzenia wykorzystujące połączenie USB-to-S/PDIF, umożliwiające współpracę komputera z konwerterem cyfrowo-analogowym. Uznanie komputera za źródło i magazyn nieskompresowanych plików muzycznych, wolnych od wszelkich wad jakie niosą w sobie płyty CD, rosło i rośnie nadal wraz z doskonaleniem protokołów przesyłania przewodowego, bezprzewodowego, pojemności dysków urządzeń stacjonarnych i przenośnych. Nade wszystko jednak legitymizacją dla tego nowego rozdziału fonografii (potrzebna będzie nowa nazwa) stałą się nasza cywilizacyjna już umiejętność i potrzeba a wręcz nieodzowność korzystania z szybkiego dostępu do muzycznych zasobów, w czasie rzeczywistym. Płyta CD jest i pozostanie... brylantem. Oprawna w doskonałe czytniki, wspaniałe wzmacniacze. Stanie się atrybutem dostojnego konserwatyzmu. Będzie anachronizmem, przeżytkiem i... – to straszne, wiem – eksponatem muzealnym. Zajmie tam miejsce obok taśmy magnetofonowej i mini dysków. Jeszcze na trochę tylko ostanie się winyl. Nie ma odwrotu od plików bezstratnych. Lindemann sięgnął po najlepsze komponenty i rozwiązania. W serii musicbook wykorzystał m.in. zasilacze impulsowe, doskonałe układy scalone Analog Devices DSP, Wolfson WM8742 DAC na wyjściu. Ale co najciekawsze - zastosowano autorską, znaną i przebudowaną konstrukcję Lindemana o nazwie „Anagram Sonic 2“. System Anagram nie tylko został dostosowany do współpracującego z nim układu mono DAC lecz jego istotną właściwością jest zastąpienie poprzednio używanego „Linear Phase Filter” przez zoptymalizowany akustycznie „Minimum Phase Filter” z zastosowanym tłumieniem apodyzacyjnym. Dzięki tego typu filtrowaniu zdecydowanie zmniejszono występowanie artefaktów w dziedzinie czasu i osiągnięto nowy zdyscyplinowany czasowo stosunek sygnału nabrzmiewania. Oto seria urządzeń musicbook produkowanych przez Lindemann Audio: cyfrowo analogowy konwerter USB z w pełni zbalansowanym wzmacniaczem oraz wyjściem słuchawkowym klasy A. Kompatybilny z DSD z niezależnym konwerterem DSD umożliwiającym w pełni natywne odtwarzanie muzyki. Sterowany ręcznie i z pilota. cyfrowo analogowy konwerter USB z w pełni zbalansowanym wzmacniaczem oraz wyjściem słuchawkowym klasy A oraz wysokiej klasy odtwarzaczem CD. Wyposażony w konwerter DSD umożliwiający w pełni natywne odtwarzanie muzyki. Sterowany ręcznie i z pilota. oparty o protokół UPnP/DLNA sieciowy odtwarzacz muzyki, wyposażony w cyfrowy, w pełni zbalansowany przedwzmacniacz i wzmacniacz słuchawkowy klasy A. Sterowany pilotem oraz aplikacjami iOS oraz Android. oparty o protokół UPnP/DLNA sieciowy odtwarzacz muzyki, wyposażony w cyfrowy, w pełni zbalansowany przedwzmacniacz i wzmacniacz słuchawkowy klasy A. Wyposażony w wysokiej klasy odtwarzacz płyt CD. Sterowany pilotem oraz aplikacjami iOS oraz Android. w pełni zbalansowany wzmacniacz mocy klasy D (60W), oferujący niezwykle detaliczną, dynamiczną i szczegółową scenę muzyczną. Zbudowany w oparciu o dyskretne obwody, które są oparte na opatentowanej technologii UCD. Idealny do współpracy z małymi i średnimi głośnikami. ***************Spostrzeżenia i konstatacje recenzentów:
Niemiecki miesięcznik AUDIO (05/2014):
Również jitter właściwie nie jest obecny. 150 ps dla CD i 175 ps dla USB to wymarzone wartości. Wartości zniekształceń są bardzo niskie, jednak ich rozkład nie jest do końca optymalny. Inną kwestią wartą wspomnienia jest zużycie mocy w czasie czuwania rzędu 0,2 W, co jest bardzo niskim wynikiem w tej kategorii.
W przeciwieństwie do większości wzmacniaczy klasy D, wykres charakterystyki częstotliwościowej pokazuje niemal brak reakcji na impedancję podłączonego obciążenia. Stabilność tego pudełka opada w kierunku niskiej impedancji, wzmacniacz wyłącza się przy 2 x 79 W do 4 ohm, przy 8 ohmach sięga 2 x 92 W. Wynikiem jest odpowiednio niskie AK [AUDIO key figure] - 53.
fr. recenzji musicbook:20/25 oraz musicbook:50
HI-FI Choice, Październik 2014
**************************
Norbert Lindemann nie kryje satysfakcji.
Zaprezentowane na majowej wystawie w Monachium 2014 ‘pięcioraczki’ to efekt ponad 20 lat intensywnych prac badawczych, eksperymentów i doświadczeń w dążeniu do stworzenia urządzeń wiernie, doskonale i prawdziwie odwzorowujących prawdę rzeczywistości nagranej w studio, sali koncertowej czy jazzowym klubie. Jego wcześniejsze konstrukcje - AMP4, CD1, pierwszy niemiecki odtwarzacz SACD - D680 a przede wszystkim rewelacyjna seria 800, której komponenty weszły do ścisłej światowej czołówki urządzeń high end – to już historia. Dziś Norbert Lindemann uznał, że kolejny krok ku przybliżaniu nas do prawdy brzmienia wiedzie przez sferę digital. Jego odtwarzacz HDCD 825 z liniowym oversamplingiem przekroczył zdecydowanie barierę wyznaczoną przez format SACD. Ale dedykowaną do tego odtwarzacza konstrukcję wzmacniacza nawiązującą do technologii analogowej i wzmacniaczy z lampą 300B – teraz zamienił na układ tranzystorowy, scalony, na technologię cyfrową. I to z jakim efektem! I tak powstała seria urządzeń ‘musicbook’, purystycznych w konstrukcji, kształcie i designe komponentów, które nie tylko odpowiadają współczesnym, najwyższym wymaganiom czasu cyfryzacji brzmienia analogowego w niespotykanej dotychczas jakości, a jednocześnie spełniają oczekiwania najbardziej wybrednych melomanów. Musicbooki stanowią nową wartość we współczesnym świecie high endu. Są logiczną konsekwencją jego ewolucji a jednocześnie bezpowrotnie zamykają poprzednie jego epoki. Lindemann Audio była jedną z pierwszych na świecie firm, która z powodzeniem zrealizowała pierwsze urządzenia wykorzystujące połączenie USB-to-S/PDIF, umożliwiające współpracę komputera z konwerterem cyfrowo-analogowym. Uznanie komputera za źródło i magazyn nieskompresowanych plików muzycznych, wolnych od wszelkich wad jakie niosą w sobie płyty CD, rosło i rośnie nadal wraz z doskonaleniem protokołów przesyłania przewodowego, bezprzewodowego, pojemności dysków urządzeń stacjonarnych i przenośnych. Nade wszystko jednak legitymizacją dla tego nowego rozdziału fonografii (potrzebna będzie nowa nazwa) stałą się nasza cywilizacyjna już umiejętność i potrzeba a wręcz nieodzowność korzystania z szybkiego dostępu do muzycznych zasobów, w czasie rzeczywistym. Płyta CD jest i pozostanie... brylantem. Oprawna w doskonałe czytniki, wspaniałe wzmacniacze. Stanie się atrybutem dostojnego konserwatyzmu. Będzie anachronizmem, przeżytkiem i... – to straszne, wiem – eksponatem muzealnym. Zajmie tam miejsce obok taśmy magnetofonowej i mini dysków. Jeszcze na trochę tylko ostanie się winyl. Nie ma odwrotu od plików bezstratnych. Lindemann sięgnął po najlepsze komponenty i rozwiązania. W serii musicbook wykorzystał m.in. zasilacze impulsowe, doskonałe układy scalone Analog Devices DSP, Wolfson WM8742 DAC na wyjściu. Ale co najciekawsze - zastosowano autorską, znaną i przebudowaną konstrukcję Lindemana o nazwie „Anagram Sonic 2“. System Anagram nie tylko został dostosowany do współpracującego z nim układu mono DAC lecz jego istotną właściwością jest zastąpienie poprzednio używanego „Linear Phase Filter” przez zoptymalizowany akustycznie „Minimum Phase Filter” z zastosowanym tłumieniem apodyzacyjnym. Dzięki tego typu filtrowaniu zdecydowanie zmniejszono występowanie artefaktów w dziedzinie czasu i osiągnięto nowy zdyscyplinowany czasowo stosunek sygnału nabrzmiewania. Oto seria urządzeń musicbook produkowanych przez Lindemann Audio: cyfrowo analogowy konwerter USB z w pełni zbalansowanym wzmacniaczem oraz wyjściem słuchawkowym klasy A. Kompatybilny z DSD z niezależnym konwerterem DSD umożliwiającym w pełni natywne odtwarzanie muzyki. Sterowany ręcznie i z pilota. cyfrowo analogowy konwerter USB z w pełni zbalansowanym wzmacniaczem oraz wyjściem słuchawkowym klasy A oraz wysokiej klasy odtwarzaczem CD. Wyposażony w konwerter DSD umożliwiający w pełni natywne odtwarzanie muzyki. Sterowany ręcznie i z pilota. oparty o protokół UPnP/DLNA sieciowy odtwarzacz muzyki, wyposażony w cyfrowy, w pełni zbalansowany przedwzmacniacz i wzmacniacz słuchawkowy klasy A. Sterowany pilotem oraz aplikacjami iOS oraz Android. oparty o protokół UPnP/DLNA sieciowy odtwarzacz muzyki, wyposażony w cyfrowy, w pełni zbalansowany przedwzmacniacz i wzmacniacz słuchawkowy klasy A. Wyposażony w wysokiej klasy odtwarzacz płyt CD. Sterowany pilotem oraz aplikacjami iOS oraz Android. w pełni zbalansowany wzmacniacz mocy klasy D (60W), oferujący niezwykle detaliczną, dynamiczną i szczegółową scenę muzyczną. Zbudowany w oparciu o dyskretne obwody, które są oparte na opatentowanej technologii UCD. Idealny do współpracy z małymi i średnimi głośnikami. ***************Spostrzeżenia i konstatacje recenzentów:
Niemiecki miesięcznik AUDIO (05/2014):
Również jitter właściwie nie jest obecny. 150 ps dla CD i 175 ps dla USB to wymarzone wartości. Wartości zniekształceń są bardzo niskie, jednak ich rozkład nie jest do końca optymalny. Inną kwestią wartą wspomnienia jest zużycie mocy w czasie czuwania rzędu 0,2 W, co jest bardzo niskim wynikiem w tej kategorii.
W przeciwieństwie do większości wzmacniaczy klasy D, wykres charakterystyki częstotliwościowej pokazuje niemal brak reakcji na impedancję podłączonego obciążenia. Stabilność tego pudełka opada w kierunku niskiej impedancji, wzmacniacz wyłącza się przy 2 x 79 W do 4 ohm, przy 8 ohmach sięga 2 x 92 W. Wynikiem jest odpowiednio niskie AK [AUDIO key figure] - 53.
wzmacniacz cyfrowy wykraczający poza dotychczasowe horyzonty!
*
*
W pełni symetryczny
wzmacniacz mocy klasy D, dedytkowany do współpracy z sieciowymi odtwarzaczami muzyki:
musicbook:20/25
Musicbook-50 jest symetrycznym wzmacniaczem mocy klasy D i dlatego musi być sterowany symetrycznymi kablami sygnałowymi. Wówczas zaprezentuje pełnię swoich możliwości. Doskonale zaprezentuje się także w sytuacji, gdy korzystać będziemy z kabli niesymetrycznych (cinch).
Do podłączenia głośników potrzebują Państwo przewodów głośnikowych zakończonych wtykami bananowymi (o średnicy 4 mm).
Musicbook:50 jest poza tym dwukanałowym audiofilskim wzmacniaczem, który jest w stanie pokazać potencjał zarówno dwudrożnych systemów głośnikowych lub małych czy średnich kolumn głośnikowych. Optymalne impedancje głośników to 6 do 8 omów.
Wzmacniacz monitoruje sygnał wejściowy za pomocą czułego detektora sygnału i włącza urządzenie gdy tylko zaczyna być odtwarzana muzyka.
Musicbook-50 automatycznie rozpoznaje, które wejście jest aktywne. Należy podłączyć źródło sygnału tylko do jednego z wejść (RCA lub XLR). Jeśli sygnał pojawi się na obu wejściach to wzmacniacz włączy tylko wejście XLR.
Wskazówka: jeśli chcą Państwo zmienić wejście sygnału w czasie pracy to trzeba wyłączyć urządzenie włącznikiem na tylnej ściance, a po zmianie kabla - znów je włączyć. Czas między wyłączeniem, a włączeniem nie może być krótszy niż 10 sekund.
Musicbook:50 jest wyposażony w inteligentny system zarządzania energią. Po włączeniu, wzmacniacz przechodzi w tryb gotowości (pobór mocy 2,5W). Jeśli na wejściu pojawi się sygnał, wzmacniacz z trybu gotowości przełączy się w tryb aktywny. Jeśli przez 30 minut nie będzie odtwarzana muzyka to wzmacniacz przełączy się ponownie w tryb gotowości. Po kolejnych 30 minutach bez muzyki wzmacniacz przejdzie w tryb stanby (pobór mocy 0,45W).
W pełni symetryczna konstrukcja stopnia końcowego wzmacniacza mocy klasy D bazuje na wielokrotnie opatentowanym rozwiązaniu opartym o wzmacniacze UCD. Dzięki rozwojowi technologii układów scalonych oraz starannej regulacji, teraz dopiero ta technologia pokazuje swój potencjał muzyczny. Pełnia detali, dynamika, moc i odwzorowanie wysokich tonów!
Idealny wzmacniacz dla odprężającego słuchania w normalnych, typowych pomieszczeniach.
Zakres napięcia zasilania: 90V – 264V, 50-60Hz.
Wymiary: 280 x 220 x 65mm (szer. x gł. x wys.).
Waga: 3,10kg
Pobór mocy: 0,45W tryb standby, 2,5W tryb gotowości, 200W maksymalny.
Napięcie stałe (DC) na wyjściu: zasilacz się wyłącza.
Przegrzanie: zasilacz włącza tryb Mute do czasu, aż temperatura spadnie o ok. 10°C.
Ograniczenie prądu wyjściowego: wzmacniacz przełącza się w tryb Mute na ok. 0,25s. Prąd maksymalny 6A w szczycie. Przy ciągłym przesterowaniu wielokrotne wyciszenia.
Sygnał wejściowy o wartości: ca. 0,5mV
Stan gotowości: włączenie zasilacza, wzmacniacz odłączony; pobór mocy 2,5W.
Tryb standby: aktywny zasilacz standby; pobór mocy 0,45W.
Tryb pracy: zasilacz i wzmacniacz włączone; pobór mocy zależny od głośności, typowo 10-20W. Maksymalny w szczycie - 200W.
Czas włączania: ok. 2s z trybu gotowości do trybu pracy; ok. 8s z trybu stanby do trybu pracy.
Czas wyłączania: po 30min. braku aktywności - przełączenie w tryb gotowości; po następnych 30min. Przejście w tryb standby.
Wejścia XLR: analogowe wejścia liniowe o impedancji 10 k Ω
Wejścia RCA: analogowe liniowe o impedancji 5 k Ω.
Wyjścia głośnikowe: Wejścia bananowe (4mm) do podłączenia głośników 4 - 8 Ω.
Moc wyjściowa: 100W na 7 Ω na kanał (< 1 min.).
Maksymalny prąd wyjściowy: 6A w szczycie.
Wzmocnienie: 25,8dB (20-fach).
Pasmo pzrenoszenia: 0–36kHz (-3dB).
ZniekształceniaTHD & Noise: < 0,05% typ.
Instrukcja obsługi - musicbook:50