Joseph Swensen, the newly appointed Conductor Emeritus of the SCO, continues to delight fans in his dual role of solo violinst and conductor, in this, the seventh disc in the SCO/Linn series.
"This is a recording that does more than give pleasure in its own right (although it does that in spades). It's also of a kind that can take your perceptions of the composer and his music onto a different level." ***** Orchestral Disc of the Month
Z recenzji:
(...) Wytwórnia Linn Records wydała właśnie album poświęcony Dworzakowi. Jego bohaterami są norweski skrzypek i dyrygent Joseph Swensen oraz kierowana przezeń Szkocka Orkiestra Kameralna, zespół o wielkim potencjale i rosnącej renomie, znany z doskonałych nagrań i występów z najbardziej znanymi solistami i dyrygentami (np. A. Brendlem, P. Anderszew-skim czy sir Ch. Mackerrasem).
Współpraca Swensena ze szkockimi muzykami przyniosła doskonały rezultat w Koncercie skrzypcowym a-moll op. 53, dziele niestety niezbyt często wykonywanym. Norweski artysta z powodzeniem sobie poradził z niełatwym zadaniem występu w podwójnej roli solisty i kapelmistrza. Nagranie to dobrze świadczy o opanowaniu instrumentu, umiejętności budowania formy, pokonywania trudności technicznych (a trzeba pamiętać, że Dworzak wspaniale czuł instrumenty smyczkowe i skompomował na nie mnóstwo opusów). Co w przypadku tego koncertu jest niezwykle ważne, wie, jak śpiewać na skrzypcach, jak wyśpiewać te wszystkie piękne tematy zapisane w partyturze, także współgranie między solistą i orkiestrą układa się znakomicie. O tym, że Swensen jest równie dobrym dyrygentem, przekonało mnie nagranie Suity czeskiej op. 39, będącej perłą wśród utworów Dworzaka na małą orkiestrę. To urocze dzieło oparte jest na czeskich tańcach, ma nienaganną konstrukcję formalną, zawiera przepiękne melodie i jest świetnie zorkiestrowa-ne. Suita ta jest jednym z moich ulubionych opusów czeskiego mistrza, choć niedługa, jest kwintesencją czeskości, jej słuchanie za każdym razem sprawia mi dużo radości, a oczarowanie nią trwa do dziś. Swensen poprowadził ją niekiedy może zbyt energicznie, co szczególnie odnosi się do 1 i 2 części dzieła, natomiast doskonale w tej konwencji zabrzmiał porywająco zagrany finałowy furiant. Gra szkockiej orkiestry zasługuje tylko na pochwały. Chociaż to zespół kameralny, to jego możliwości dynamiczne i artykulacyjne budzą szczery podziw. Przyzwyczajony do dużych filharmonicznych składów, byłem przyjemnie zaskoczony, że Dworzak grany przez małą orkiestrę brzmi tak znakomicie, pięknie brzmieniowo (niekiedy barwa smyczków przypomina brzmienie tzw. historycznych instrumentów), z werwą, radością i rozumieniem tej pięknej muzyki. Płytę zamykają jeszcze dwa drobne utwory: Nokturn H-dur, skromny, nastrojowy, utrzymany głównie w dynamice piana i pianissima oraz Walc z op. 54, opracowany na smyczki - moim zdaniem, lepiej brzmiący w oryginalnej, fortepianowej wersji.
Polecam ten album wielbicielom muzyki południowych sąsiadów lub początkującym melomanom, chcącym poznać lub poszerzyć swoją znajomość twórczości największego czeskiego kompozytora. Żywa, doskonale napisana, trafiająca prosto w ucho i do serca muzyka o pięknych melodiach świetnie się nada do tego celu.
Paweł Chmielowski, Muzyka 21
Audiophile Audition
Swensen's rich violin tone is naturally conveyed
more >>
Classic FM Magazine
Orchestral Disc of the Month
more >>
BBC Music Magazine
Orchestral Disc of the Month
more >>
The Sunday Herald
inspired playing...a thrilling performance
more >>
Inverness Courier
[Swensen's] tone is sweet and finely spun
more >>
ClassicsToday.com
snappy rhythms and seductive phrasing
more >>
Atlanta Audio Society
radiantly beautiful and emotionally uncomplicated
more >>
Scotland on Sunday
Sterling performances by Swensen and the SCO
more >>
Classical Source
Swensen's pianissimo moments are particularly memorable
more >>