Ta strona wykorzystuje mechanizm ciasteczek (cookies) do poprawnego działania. Więcej informacji na stronie Polityka Prywatności. Zamknij.

Logowanie

ClearAudio

Trackability Test Record

Trackability Test Record image
Galeria okładek

ZamknijGaleria okładek

  • ClearAudio - akcesoria
Add to Basket

309.00 PLN

LP-180G 33rpm:

Nr kat.: LPT83063
Label  : ClearAudio Records

Nieodzowna przy ustawianiu trackingu, antyskatingu i azymutu

Gramofon? Ah, wspaniała rzecz, ale nie, dziękuję! To nie dla mnie! Nie umiem ustawiać, regulować, korygować, precyzować. Czarna magia! Ja, wie Pan - edżekcik, szufladka, płyteczka, plejeczek i foteleczek… Kolejny mit. Szczególnie teraz, gdy na rynku aż roi się od prostych przyrządów do ustawiania podstawowych parametrów w gramofonie, gwarantujących najlepszy z możliwych w całej fonografii światowej – efekt brzmieniowy. W zdecydowanej większości przypadków procedura jest taka sama, jak montaż opiekacza czy żelazka: 1. Wyjmujemy z kartonu 2. Osadzamy talerz i ramię 3. Przykręcamy wkładkę dbając o właściwy azymut (wypoziomowanie wkładki w stosunku do powierzchni talerza gramofonu). Jest przy tym szalenie istotne, aby grot igły trafiał idealnie w miejsce wskazane na szablonie dostarczonym z wkładką lub gramofonem. … i zamieniamy się w czarnoksiężników, w myśl cytowanej powyżej obiegowej opinii, że wiedzę o montażu i regulacji gramofonów mają tylko wybrańcy. Zatem rozpoczynamy regulację i kalibrację: 1. Poziomujemy gramofon 2. Odblokowujemy ramię i ustawiamy je idealnie poziomo do powierzchni talerza, operując przeciwwagą 3. UWAGA! Zdecydowana większość ramion, które otrzymują Państwo z gramofonem ma ustawiony fabrycznie poziom antyskatingu. W gramofonach z antyskatingiem w postaci ciężarka na żyłce – ciężarek ów zdejmujemy. I przystępujemy do pierwszego pomiaru przy użyciu płyty opracowanej przez Clearaudio – TRACKABILITY TEST RECORD. Tracking Od producenta: Na płycie (strona 2) nagraliśmy sygnał 315 kHz i zwiększaliśmy jego amplitudę w krokach co 10 mikronów (1 mikron = 0.001 mm) zaczynając od 50 mikronów do 100 mikronów przy końcu ścieżki testowej. Im wyższa wartość, tym ramię i wkładka powinny lepiej sobie radzić z trackingiem, a więc optymalnym osadzeniem grota igły w rowkach, nawet tych mocno modulowanych. Dźwięk w głośnikach powinien być czysty i stabilny. Najdrobniejsze zniekształcenie będzie sygnalizowało potrzebę korekty. Przechodzimy na stronę pierwszą płyty. Sprawdzamy poprawność (czystość) sygnału w obu kanałach. Najdrobniejsze zakłócenia są przesłanką do regulacji najpierw antyskatingu, a potem trackingu. Proszę rozpocząć test zdolności trackingu poprzez ustawienie najniżej zalecanej siły trackingu (antiskating musi być ustawiony prawidłowo) i stopniowo, proszę zwiększać obie wartości, aż tracking wkładki potwierdzony zostanie czystością odczytu sygnału w obu kanałach przy ścieżce siódmej na stronie pierwszej (wartość 80 mikronów). UWAGA: proszę nie przekraczać maksymalnej wartości trackingu zalecanej przez producenta. Zbyt duży tracking może prowadzić do uszkodzeń wkładki. Należy też pamiętać, że zbyt mała siła trackingu bardziej szkodzi płycie aniżeli nieco wyższa od zalecanej. Jeżeli w czasie przechodzenia przez kolejne ścieżki (od czwartej do ósmej) jeden z kanałów ma więcej zniekształceń, proszę zmienić siłę antyskatingu do momentu, w którym oba kanały będą tak samo czyste. Zniekształcenia w obu kanałach sygnalizują, że ramię i wkładka nie są w stanie prawidłowo czytać rowka. Bardzo dobrym wynikiem jest brak zakłóceń przy ustawieniu 80 mikronów. 90 i 100 mikronów (track ósmy i dziewiąty na stronie pierwszej) są amplitudami ekstremalnymi i nigdy nie pojawią się na wytłoczonej płycie, ale jeśli wkładka jest w stanie je prawidłowo czytać, oznacza to, że jest bardzo dobrze ustawiona. Zdecydowanie nie polecamy metody, nazwijmy ją – wzrokowej. Powie ktoś: na oko. Siła trackingu musi być zrównoważona (taka sama) na całej powierzchni płyty, ale także i igły (!) i nie powinna być ustawiana gdy ramię i igła są w spoczynku. Aby ustawienie miało sens, na igłę muszą działać wszystkie siły występujące podczas odtwarzania muzyki z płyty. Dlaczego? Tarcie o ścianę rowka ciągnie igłę stycznie (tangentially). Dodajmy do tego zjawiska pionowy zwrot powstałej siły, która zmienia kąt trackingu pionowego (VTA) i redukuje wartość trackingu (właściwe, zrównoważone osadzenie grota igły w rowku). Siła skatingu (dośrodkowa siła poślizgu), która nie jest idealnie zrównoważona, działa w kierunku wzdłuż promienia płyty) i nie tylko powoduje inny nacisk na prawą i lewą stronę rowka, ale przez ślizganie się w górę ścianek rowka - jeszcze bardziej redukuje poziom trackingu. Co więcej, w zależności od konstrukcji ramienia, możliwe jest działanie sił skrętnych na wspornik igły (cantilever). Właściwa ocena opisanych zjawisk i ich uregulowanie jest praktycznie niemożliwe metodą tylko obserwacji. Podsumujmy: Nie można regulować wyłącznie jednego parametru - prawidłowo ustawiona siła trackingu musi uwzględniać właściwy dla niej poziom antyskatingu. Zbyt mocny antyskating będzie "wyrywał" igłę z rowka. Za słaby spowodować może zjawisko przyrównywalne w pewnym sensie do jazdy samochodem, których felgi nie mają na sobie opon. Współczesne konstrukcje ramion Clearaudio pozwlają na regulacje podtawowych parametrów podczas pracy urządzenia: możemy więc natychmiast usłyszeń jaki jest efekt naszych korekt. Pamiętamy przy tym, że pierwszym parametrem, od ustawienia którego winniśmy rozpocząć regulacje jest antyskating - na "łysej" płycie opuszczone ramię w jej środkowej części - musi być delikatnie wyrzucane na zewnątrz kręcącego się talerza. Metodą najbardziej dokładną i nieobarczoną błędem preferencji wzrokowej jest użycie specjalistycznych narzędzi pomiarowych. Aby pomóc Państwu w uniknięciu wydawania astronomicznych sum pieniędzy na drogi osprzęt, Clearaudio stworzyło Azimuth Optimizer. Ten miernik, przy współpracy z prezentowaną płytą testową, na której nagrano specjalny sygnał bi-mono (patrz strona B) bezbłędnie oceni nasze regulacje i doprowadzi do idealnego ustawienia wszystkich fundamentalnych parametrów, gwarantujących idealną reprodukcję muzyki z płyty winylowej. Od producenta: W laboratorium badawczym Clearaudio stwierdziliśmy ponad wszelką wątpliwość, że można łatwo usłyszeć wpływ zmiany azymutu na czystość i wierność odtwarzania kanału lewego i prawego przy użyciu ścieżki z sygnałem bi-mono. Z powyższego wykresu wynika, że najlepsze ustawienie igły uzyskamy w momencie, gdy krzywa różnicy pomiędzy prawym i lewym kanałem uśrednia się w okolicach 0 dBV (wyświetlacz LCD Azimuth Optimizera oscyluje w okolicy zera; jeśli nie dysponują Państwo tym wybitnie specjalistycznym urządzeniem z oferty Clearaudio - można posłużyć się klasycznym oscyloskopem).

 

Razem z tą płytą inni Melomani kupowali: