Johanna Martzy (1924-1979) jest uważana za jedną z najbardziej niedocenianych skrzypaczek swoich czasów, co potwierdził nawet wielki Glenn Gould. Kształciła się w renomowanej Akademii Liszta w Budapeszcie, zdobyła pierwszą nagrodę na Konkursie Genewskim w 1947 roku i grała pod dyrekcją młodego Leonarda Bernsteina w 1958 roku. Wyjątkowy talent Węgierki, której kariera rozpoczęła się wcześnie i naznaczona była gromkimi owacjami i wszelkiego rodzaju niepowodzeniami, aż do jej niemal niezauważonej śmierci w wieku 55 lat, jest widoczny w nielicznych komercyjnych nagraniach, których dokonała. Wszystkie te nagrania powstały w okresie jej świetności, a większość z nich osiągnęła status kultowych po jej krótkiej karierze. Nagranie „Beethoven, Mozart – Sonaty na skrzypce i fortepian” dla Deutsche Grammophon z holenderskim pianistą Jeanem Antoniettim nie jest wyjątkiem. Po długim oczekiwaniu południowokoreańska wytwórnia Analogphonic ponownie udostępnia to wspaniałe nagranie. Firma Analogphonic zleciła Maartenowi de Boerowi remastering taśm-matek Universal Music. Audiofilski remastering w Emil Berliner Studios oddaje sprawiedliwość wyjątkowej jakości muzycznej nagrania pod każdym względem i pokazuje, jak wyjątkowo dobrze mogą brzmieć stereofoniczne nagrania mono. Reedycja LP „Beethoven, Mozart – Sonaty na skrzypce i fortepian” została wytłoczona przez Pallas Group GmbH w Niemczech na wysokiej jakości 180-gramowej (33 obr./min) płycie winylowej. MUZYCY Johanna Martzy (skrzypce), Jean Antonietti (fortepian) Nagrano w dniach 7-10 lipca 1952 roku w Beethovensaal w Hanowerze, Niemcy (tłum. mech. AI)