WYDARZENIE!
Z arcytrudnych - zadanie wprost niewykonalne. Mierzyło się z nim przez lata wielu wybitnych artystów. Każdy pewnie bardziej niż efekt - pamięta pracę, jeśli to słowo może w jakikolwiek sposób poddać moją myśl. A ta odnosi się do odpowiedzi na pytanie - czy można, czy powinno się, czy należy czy wreszcie nie przeczy istocie modlitwy - jej uzewnętrznianie? Czy pozostaje wówczas modlitwą? Każdy z tytułów (cóż za tragiczny brak właściwego słownictwa!) jest wszakże aktem najwyższej intymności, wtajemniczenia i sentencji uczuć, jakie jest w stanie wykrzesać dusza na swój kształt uformowana. Obleczenie jej w słowa - pozbawia ją pewnej niepowtarzalności, wyjątkowości i - już raz powiedziałem - intymności... Chóralistyka skandynawska należy do wiodących w świecie. Genialne nagrania, które także w skali audiofilskiej należą do najlepszych na świecie - nakazują ze szczególną uwagą przyglądać się każdemu przedsięwzięciu instrumentalistów i wokalistów z krajów północy. W przypadku tego nagrania nie zawiodą się Państwo. A ładunek piękna jaki z tej wersji motetów płynie daje się wymienić jedynie na radość. **************** This recording is the result of many years of rewarding collaboration between Maria Lindal’s REbaroque ensemble and the s:t Jacobs chamber choir. Together we have performed several works of Bach, Handel, Mozart and Haydn in the s:t Jacobs church. For our first joint recording we have chosen to perform all of bach’s motets; a collection of strikingly dance-like, varied and virtuosic works for choir and instrumental ensemble. Our first shared encounter with these seminal works of the choral repertoire was a profound experience and now, ten years later, we have renewed our acquaintance with this great music. We found in these works, in which instruments and voices share the same parts, the optimal fusion of voice, words, articulation, song, instrument, timbre and colour. With every tone, the instrumentalists perform a text- a vowel, a consonant, a poem - while the singers articulate every line of the text in unison with their instrumental partners. The works provided us with a material for study and, ultimately, led to a satisfying union of choir and orchestra, voices and instruments. With the motets as a foundation we look forward to our continued collaboration and future recordings with s:t Jacobs chamber choir and REbaroque. Gary Graden