Ta strona wykorzystuje mechanizm ciasteczek (cookies) do poprawnego działania. Więcej informacji na stronie Polityka Prywatności. Zamknij.

Logowanie

ANONIM, Agnieszka Budzinska-Bennett, Ensemble Peregrina

Miracula

1 Gaudeat ecclesia (Rondellus) 00:02:27 2 Sanctissimo pontifici (Conductus) 00:02:19 3 Nicholaus pontifex (Rondellus) 00:03:40 4 St. Godrich songs 00:03:48 5 Alleluia. Nobilissimis siquidem 00:02:10 6 Incomparabiliter (Versus) 00:03:54 7 Ave presul alme (Hymnus) 00:03:36 8 Gaudens in domino / Jube domine (Conductus) 00:02:44 9 Benedicamus regi sydereo (Benedicamus-Tropus) 00:02:32 10 Alleluia. Tumba sancti Nycholai 00:02:18 11 Nicholaus inclitus 00:03:02 12 Ora pro nobis, beate Nicolae (2stg. polyphoner Versikel) 00:02:16 13 Ex eius tumba V. Catervatim (Responsorium und Prosula) 00:04:57 14 Salve cleri Salve iubar (4stg. Motette) 00:02:22 15 Sancto Dei Nicolao (Versus) 00:03:07 16 Gaudens in domino (2stg. Conductus) 00:02:51 17 Stampede 00:03:42 18 Exultemus et letemur (2stg. Versus) 00:02:16 19 Alleluia. Fac veniale tuis 00:02:24 20 Nicholai presulis (3stg. Conductus) 00:02:52 21 Nicholai sollempnia (3stg. Benedicamus-Tropus) 00:01:42 22 Celica siderei (Sequenz) 00:05:28 23 Qui cum audissent V. Clara quippe (Responsorium und Prosula) 00:02:45 24 Benedicamus Domino (3stg. Conductus) 00:01:06 25 Benedicamus devotis mentibus (2stg. Benedicamus-Tropus) 00:00:46 26 Benedicamus devotis mentibus (Benedicamus-Tropus) 00:00:54 27 Benedicamus devotis mentibus (3stg. Benedicamus-Tropus)
  • Agnieszka Budzinska-Bennett - vocal
  • Ensemble Peregrina
  • ANONIM
Add to Basket

69.00 PLN

CD:

Nr kat.: TAC213
Label  : Tacet

Medieval Music for Saint Nicholas

In the middle ages, the reverence for Saint Nicolas was not limited to the Christmas season, as it is today. It is unlikely that he would have become the patron saint of sailors and other professions, had this been the case. TACET's new CD will come out before December 6th, but it is certainly not meant to be limited to that date. Thus it is not surprising that ensemble Peregrina found a great number of songs on their search for Nicolas. In putting together this program it was a great advantage to have within the ensemble, which has already received an ECHO for its work, and within its network musicologists who know where to look, how to read and interpret the sources and how to perform the music. The music of the middle ages is strangely fascinating. Often appearing seemingly simple, monodic or reduced to basic rules of polyphony, it can induce a calm in the listener that can hardly be found anywhere today. Complicated things all of a sudden seem senseless. Of course one can try to use WhatsApp at the same time. However, the hectic typing is likely to slow down and eventually stop altogether in view of the strong attraction of these ancient sounds and the enormous spaces of time. How many generations have passed since the creation of these melodies? It is to be hoped that many listeners will turn on this music. It is impossible to turn it off anyway. Ensemble Peregrina Agnieszka Budzińska-Bennett - Gesang, Harfe, Leitung Kelly Landerkin - Gesang Hanna Järveläinen - Gesang Baptiste Romain - Vielle ************************ klassik-heute.com: Künstlerische Qualität: 9 Klangqualität: 10 Gesamteindruck: 9 Na łamach internetowego Highfidelity.pl ukazał się wywiad z Agnieszką Budziską-Bennett, sprawczynią w wielkiej części tego nagrania. Oto fragment - Całość www.highfidelity.pl Jest Pani nie tylko wokalistką, ale także harfistką. Czy umiejętność gry na harfie zawdzięcza pani profesjonalnym studiom? W jaki sposób gra na średniowiecznej harfie różni się od gry na nowszych, nowożytnych wersjach tego instrumentu? Grę na harfach historycznych miałam w Schola Cantorum jako instrument dodatkowy, ale nie śmiałabym nazwać siebie harfistką – jestem po prostu wokalistką, która od czasu do czasu akompaniuje sobie na tym instrumencie. Porównując harfy średniowieczne i późniejsze (nawet już barokowe) natrafiamy oczywiście na spore różnice w technice gry, wynikają one jednak przede wszystkim z języka muzycznego: wczesne harfy strojone są diatonicznie, a kiedy potrzebujemy w kadencji jakiegoś XIV-wiecznego utworu jakiegoś fis czy cis, to musimy odpowiednią strunę umiejętnie skrócić. Podstawową różnicą jest jednak oczywiście ogólny brak średniowiecznego repertuaru instrumentalnego – pierwszy korpus zanotowanych utworów instrumentalnych (a przynajmniej pozbawionych tekstu) pojawia się dopiero w XIV wieku. Wcześniej mamy informacje na temat ogromnego i różnorodnego instrumentarium, nie wiemy natomiast prawie nic o muzyce na owych instrumentach wykonywanej. Stąd też podstawową trudnością jest umiejętność improwizacji zgodnej z odpowiednim stylem wokalnym oraz taka znajomość stylu, która pozwala na grę czy akompaniament w ramach ówczesnych możliwości. W jaki sposób dobierają sobie Państwo materiał muzyczny? Prowadzicie swoje własne badania, poszukujecie na własną rękę czy też macie zaufane źródła, które podsuwają interesujące utwory? Szczęśliwie posiadam uniwersyteckie wykształcenie muzykologiczne (doktorat w Poznaniu i dodatkowe studia na Uniwersytecie w Bazylei), więc badania przeprowadzam sama. Muszę jednak dodać, że chętnie daję się również zainspirować badaniami kolegów z międzynarodowych ośrodków. Repertuar średniowieczny jest ogromny, lecz niejednolity i często fragmentaryczny, notacje muzyczne są niejednoznaczne, zaś styl wykonawczy jest ściśle zależny od opcji estetycznej, lecz równocześnie sporny i niedowodliwy. Żeby przygotować choćby jeden utwór muszę więc wykonać ogromną pracę analityczną, filologiczną i muzyczną, muszę umieć odczytać tekst, notację, kontekst i zdecydować o ostatecznym kształcie danego utworu, a potem programu. Zanim dojdzie do prób spędzam całe miesiące w bibliotece, archiwum, przy książkach, biurku, mikrofilmie i komputerze. Na całe szczęście sytuacja wyraźnie się polepsza, przede wszystkim dzięki dostępowi do internetu. Obecnie naprawdę mnóstwo rzeczy dostępnych jest online – i to w fantastycznej rozdzielczości.

 

Razem z tą płytą inni Melomani kupowali: